Sider

tirsdag 26. april 2011

iPad og notering

Siden vi tester ut hvordan iPad er i forhold til pensumlesing er det naturlig at vi også tar en kikk på noteringsfunksjoner på iPad'en.

Da jeg først kjøpte min iPad tok jeg den med på en konferanse og tenkte det var en gylden anledning til å prøve å notere på den. I begynnelsen syns jeg det var vanskelig å skrive fort og samtidig treffe de riktige tastene, men da jeg heller snudde den slik at tastaturet ble maksimert, så ble det lettere. I tillegg vender man seg fort til å skrive på den og etterhvert blir skrivefeilene færre og færre.

I et tidligere innlegg her på bloggen "Understreking i PDF" fikk vi denne kommentaren fra Anonym, som jeg i dette innlegget har tenkt å svare på:

"Et problem er at du må flytte rundt på dokumenter fra app til app og etterhvert fyller opp iPaden med duplikater av dokumentene i hver app. Har dere sett på noen løsning i forhold til dette problemet? Det er ikke lett å overføre dokumenter innen iPaden for de fleste appene kommuniserer ikke med hverandre. Det hadde vært fint å få tips om en app som både er god å lese i som GoodReader, og som har gode notatfunksjoner. Den notatfunksjonen jeg savner aller mest er å få en ovrsikt over sine egne notater ett sted i appen fom jeg så kan gå inn å se på i dokumentet. Noe som ville fungert som bokmerker i papirdokumenter." Anonym


I forhold til det første spørsmålet er mitt tips at man finner en app man føler seg komfortabel med og heller legger inn alle dokumentene i denne appen. Det er mange apper å velge mellom, så jeg har sett på noen av dem og vil gå igjennom dem nedenfor. Gi gjerne tips om apper dere har hatt god bruk for, i kommentarfeltet.

Jeg vil egentlig si at Goodreader dekker en del av Anonyms behov. Her kan man legge inn notater, tegninger og markeringer i pdf'en og sende dette samlet via mail (eller bare få opp et sammendrag når man "står i dokumentet". Man kan til og med legge inn bokmerker. Les mer om annotering og bokmerker under Help i Goodreader. Eksempler:



Når det er sagt kan det være litt knotete mht tappingen inne i dokumentet når man skal eks. markere tekst. Noen vil også si at notatfunksjonene ikke gjør samme susen som om man skulle brukt penn og papir, og det er kanskje rett og riktig for en del. Jeg har enda ikke funnet en app som tar meg med storm mht notering, men utviklingen går raskt og det er ikke sikkert vi trenger å vente så lenge før det lanseres en app som man ikke har noe å utsette på.

En annen app som ligner på Goodreader og som fungerer godt til å legge notater inn i teksten er ReaddleDocs. Her kan man markere et felt i PDF'en, og legge inn tekst som en pop-up. I PDF'en kan man se tekstbobler som da indikerer at det er lagt inn notater i teksten.



Ønsker man å notere lengre tekster er et godt skriveprogram tingen. Jeg anbefaler da Apple sin Pages (55 kr). Denne er spesialtilpasset iPad'en og har flere maler for dokumenter (CV, brev, prosjekt, pensum, oppskrift, invitasjon o.l. Se bildeeksempelet nedenfor). Jeg prøvde å åpne et PDF-dokument i Pages, men fikk ikke dette opp som valg. Så da måtte man ha en app for å lese dokumentet, legge dokumentet ned, tatt opp Pages og skrevet notatene inn der. Litt tungvint, så alternativt må man benytte seg av apper der man kan legge inn smånotater inne i dokumentet slik jeg har beskrevet ovenfor.



Noen som har andre tips?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar